Closing the training activities with adolescents, in the scope of CEPIA’s partnership with the PSE Carioca program, Project Sharing knowledge and strengthening dialogues (in the context of Covid-19), on October 1st, students from the municipal educational system shared with teachers and their parents the learnings and new knowledges and skills acquired during the Project. Facilitated by CEPIA’s young team, made up of Débora Silva, Débora Pinheiro, Kezia Yasmin, Lucas Marçal and Tabita Cristine, these meetings took place between June and October in virtual format, bringing together students from public schools of the various Regional Education Coordinators of Rio de Janeiro. In a participatory and playful way the workshops addressed issues related to puberty, adolescence, sexual health and rights and life skills.

The learnings were gathered in the lyrics of a song built jointly by the teenagers and CEPIA youth team and which gave rise to a video that is available on Cepia’s youtube channel.

Lyrics of the song:

Ser ou não ser: eis a questão

Me acostumar com a transição

De quem eu já fui um dia

Pra começar uma nova vida

Novos gostos e muita tensão

Sentimentos fortes e sensação

Tudo isso às vezes de uma vez só

Aos poucos vou me conhecendo melhor(Refrão)

É só uma fase mas eu desconheço fase mais intensa

Parece que eu to prestes a voarSair do ninho pra me aventurar

E eu tenho consciênciaDe que nem todo mundo é igual mim

Cada adolescente tem suas diferençasE com respeito fica melhor de viver

A comunicação garante sucesso

Na evolução, crescer na vida

Com informação e educação

A gente tem outras partidas

Empatia pra compreender e respeitar todas as pessoas

Com habilidades pra vida podemos vivenciar coisas novas e boas(Refrão)

É só uma fase mas eu desconheço fase mais intensa

Parece que eu to prestes a voar

Sair do ninho pra me aventurar

E eu tenho consciência

De que nem todo mundo é igual mim

Cada adolescente tem suas diferenças

E com respeito fica melhor de viver

Tocar, amar ou só sentir

Crescer, vi